درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتاب های احمدگلستانی و آدرس ahmadgolestani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 54
بازدید دیروز : 29
بازدید هفته : 54
بازدید ماه : 111
بازدید کل : 3270
تعداد مطالب : 145
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

کتاب های احمدگلستانی
تالیفات
پنج شنبه 10 بهمن 1392برچسب:عقیده , قرطاس, :: 11:20 ::  نويسنده : گلستانی       

فاعوذ بالله من الشیطان الرجیم   بسم الله الرحمن الرحیم محمد رسول الله والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم تراهم رکعا سجدا یبتغون فضلا من الله و رضوانا سیماهم فی وجوههم من اثرالسجود ذلک مثلهم فی التوراة ومثلهم فی الانجیل کزرع اخرج شطأه فازره فا ستغلظ فاستوی علی سوقه یعجب الزراع لیغیظ بهم الکفاروعد الله الذین امنوا و عملوا الصالحات منهم مغفرة و اجرا عظیما فتح آیه 29

از آنجایی که ایمان واعتقاد بر عدالت اصحاب و یاران آن حضرت صلی الله علیه و سلم جزو اعتقادات دینی و مذهبی اهل سنت است و از طرفی نیاز شدید و مبرم دانش آموزان و دانش پژوهان به پاسخ برخی از شبهات مطرح شده پیرامون اصحاب و یاران گرامی آن حضرت صلی الله علیه وسلم و از سوی دیگر در خواست برخی از اندیشمندان و طلاب گرامی و گرانقدر مرا بر آن واداشت تا رساله ای هر چند کوتاه ومختصر پیرامون برخی از شبهات مطرح شده و شرح وتو ضیح برخی از روایات و احادیث مطرح شده در کتابهای اهل سنت به رشته تحریر در آورم تا توانسته باشم به سهم خود هر چند کوچک و ناچیز از یاران عزیز و با وفای آن حضرت صلی الله علیه وسلم دفاع نموده و اسباب رضایت و خشنودی او تعالی را کسب نمایم به امید آن روز که توانسته باشم آن چیزی را که رضایت حق سبحانه وتعالی را بدست می آورد را در این رساله درج و همه خوانندگان گرامی و گرانقدر را به مطلوب و مقصود شان برسانم و ما ذلک علی الله بعزیزلازم به ذکر است که کلیه آن مطالب در رساله های کوتاه ومختصر به شکل جداگانه نوشته شده که هریک به طور جداگانه به حول وقوه الهی چاپ خواهد شد ولی عمده آن مطالب به طور کلی عبارتند از :

1 – تحلیلی پیرامون حدیث قرطاس

2 – فضایل وبرکات صحابه

3 – نقل و نقد وبررسی احادیث متعه و ازدواج موقت

4 – شرح و تفسیر حدیث منزلت

5 – شرح و تفسیر احادیث فدک

6 – مشاجرات صحابه وتشریح جنگ جمل و صفین

7 – تاریخ و صحابه

8 – حدیث افک و بیان مقام ومنزلت امهات المؤمنین رضی الله عنهن

9 – حضرت فاطمه رضی الله عنها  و داستان شهادت وی

10 – حضرت مهدی و روایات موجوده در فضایل و شأن والای ایشان

11 – کربلا و شهدای کربلا

حدیث قرطاس

حدیث قرطاس یکی از احادیث جنجالی و اختلافی بین اهل سنت و تشیع است که از آن عده کثیری برداشتهای مختلفی نموده و بوسیله آن عقاید صحیح ودرست اهل سنت را زیر سؤال برده اند که ابتداءً به معنای لغوی قرطاس و سپس به نقل این روایت از کتابهای اهل سنت  و در پایان به ذکر و پاسخ شبهات و مطاعن موجوده پیرامون آن حدیث می پردازیم برای روشن شدن مطلب ابتدا به ذکر کتابی که توسط احمد گلستانی چاپ شده است می پردازیم وبه طور کامل آن را دراین وبلاگ درج خواهیم :

فهرست مطالب

تحقیقی پیرامون حدیث قرطاس 3

معنی لغوی و اصطلاحی قرطاس 3

مجموعه اعتراضات وارده بر حدیث قرطاس 4

تحقیق حدیث قرطاس به اعتبار سند 6

آیا نسبت هذیان به پیامبر از طرف حضرت عمر صحیح است؟! 8

حضرت عمرt و مخالفت با دستور آنحضرتص  10

آیا اعمال حضرت عمرt حبط و برباد شده‌اند؟! 22

آیا نسبت تضییع حق مسلمین به حضرت عمرt درست است؟! 24

آیا حضرت عمر به حجیت حدیث معتقد بودند یا خیر؟! 25

تحقیقی پیرامون حدیث قرطاس

معنی لغوی و اصطلاحی قرطاس

قرطاس مفرد قراطیس و به معنای کاغذ است. هر دو لفظ (قرطاس و قراطیس) در قرآن مجید بکار رفته‌اند ﴿لَوۡ نَزَّلۡنَا عَلَيۡكَ كِتَٰبٗا فِي قِرۡطَاسٖ فَلَمَسُوهُ بِأَيۡدِيهِمۡ لَقَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوٓاْ إِنۡ هَٰذَآ إِلَّا سِحۡرٞ مُّبِينٞ ٧﴾ [الأنعام: 7]. «اگر ما کتابی بفرستیم در کاغذیکه آن را بدست خود لمس کنند باز کافران گویند این نیست مگر سحری آشکار».

﴿وَمَا قَدَرُواْ ٱللَّهَ حَقَّ قَدۡرِهِۦٓ إِذۡ قَالُواْ مَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ عَلَىٰ بَشَرٖ مِّن شَيۡءٖۗ قُلۡ مَنۡ أَنزَلَ ٱلۡكِتَٰبَ ٱلَّذِي جَآءَ بِهِۦ مُوسَىٰ نُورٗا وَهُدٗى لِّلنَّاسِۖ تَجۡعَلُونَهُۥ قَرَاطِيسَ تُبۡدُونَهَا وَتُخۡفُونَ كَثِيرٗا﴾ [الأنعام: 92].

«و آن کسانی که گفتند خدا بر هیچ از بشر کتابی نفرستاده، خدا را نشناختند. ای پیامبر بگو به آنها کتابی را که موسی آورد و در آن نور هدایت برای مردم بود آنرا چه کسی فرستاد؟ که شما آیاتش را در اوراق نگاشتید بعضی را آشکار نمودید و بسیاری را پنهان نمودید».

حدیث قرطاس به حدیثی گفته می‌شود که آنحضرتص در مرض وفاتش هنگامی که اصحاب کرام گرداگرد او جمع شده بودند، به آنها فرمود: قلم و دوات بیاورید تا برای شما چیزی بنویسیم، که بعد از من گمراه نشوید. لهذا این حدیث به حدیث قرطاس مشهور گردید. حدیث قرطاس با الفاظ ذیل روایت شده است.

«حَدَّثَنَا عَلِىُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ عَنِ الزُّهْرِىِّ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُتْبَةَ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍب قَالَ لَمَّا حُضِرَ رَسُولُ اللَّهِ وَفِى الْبَيْتِ رِجَالٌ، فَقَالَ النَّبِىُّ: هَلُمُّوا أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَابًا لاَ تَضِلُّوا بَعْدَهُ. فَقَالَ بَعْضُهُمْ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ قَدْ غَلَبَهُ الْوَجَعُ وَعِنْدَكُمُ الْقُرْآنُ، حَسْبُنَا كِتَابُ اللَّهِ»[1].

حدیث قرطاس یکی از احادیث اختلافی است که بسیاری از فرصت طلبان بوسیله‌ی آن بر حضرت عمر انتقاد کرده و ایشان را مورد حمله و هدف اعتراضات خود قرار داده‌اند. و از آن استنباطاتی مطابق با فکر و اندیشه خود که در بعضی موارد برداشت‌های سطحی و ظاهری از این حدیث، سبب نگرش بد نسبت به این بزرگوار (حضرت عمرس شده است) حتی که بعضی‌ها همچون تیجانی این شخصیت را آماج اعتراضات شدید خودقرار داده‌اند و عقیده صیح اهل سنت را خدشه دار نموده‌اند و از این رو تصمیم بر آن شد تا مجموعه برداشتهای مختلف علما را در قالب اعتراضات بیان داشته و عقیده راسخ اهلسنت را نسبت به این نوع اتهامات روشن نموده وبه پاسخ و برداشت درست حدیث پرداخته شود.



[1]- صحیح بخاری 2/638.         به ادامه مطلب مراجعه شود



ادامه مطلب ...


صفحه قبل 1 صفحه بعد